mandag 29. april 2013

Humlens flukt.

Kjære blogglesere!


Når jeg bestemte meg for å blogge var en av betingelsene overfor meg selv at jeg ikke skulle legge inn flere innlegg på en dag. Dette skjærte seg fort, alt for fort. Men jeg kom over en sak som jeg mener burte komme ut til flest mulig.

Nemlig humlen`s sak.
Hvor mange ganger har du ikke tenkt når en humle suser forbi, hvor fristende det kunne vært å endt dens dager? Da bør du kanskje tenke deg om to ganger, humla er nemlig utrydningstruet.
Viste du at 30% av all maten på jorden stammer fra planter som er bestøvet av bier og humler?
Hvorfor kan vi ikke da heller ta vare på vår lille venn, å så og plante blomster som humlene liker og blir tiltrukket av. Blomkarse, blåklokke, fagerklokke, hvitkløver, hestemynte og lavendel er blomster humlene liker ekstra godt. Hva er vel hyggeligere enn humlesumming, fuglekvitter og vannsildring når man er ute i egen hage.
Humler og bier er viktige for at bær og frukt blir bestøvet slik at vi får deilig frukt på sensommer og høst, så vær obs neste gang du bruker sprøytemidler. Er dette virkelig nødvendig, eller er det andre metoder som kan fungere like bra? Sett deg godt inn i s
prøytemidlene før du bruker disse.

For to dager siden så jeg den første humlen på utsiden i hagen, å neste gang jeg ser en humle skal jeg tenke litt ekstra på den.
Hvorfor kan vi ikke alle gjøre en god sak for vår lille venn...


-Glenn Morten-


Se også video om humle:
http://www.youtube.com/watch?v=cGl6DGwZR30&feature=player_embedded

5 kommentarer:

  1. Flott at du tok utfordringen og er med og sprer kunnskap om humlen! Jeg har nå lagt deg til i lenkesamlingen med alle de andre humlebloggerene :)

    SvarSlett
  2. Fint og informativt bidrag til humlas beskyttelse!! Glenn Morten, hvis du legger til en følgerfunksjon kan vi få oppdaterte innlegg på våre blogger. Det hadde vært fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei November-symra!
      Hyggelig å få en tilbakemelding, dette varmer et hjerte.
      Trur jeg endelig har greid å legge til en "følgerlink" nå, har ikke helt funnet ut av alt dette her enda.. Ha en god dag videre!

      Slett
  3. Så fint humle-innlegg, humla er så zzzzøt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, hyggelig at du leste.
      Ha en super dag!

      Slett